La Salle: canvis a l'escola del S.XVII


Sabies que...?                        

El professor explica a tots a la vegada i els alumnes escolten, miren i intervenen. Això sembla el més normal del món, però les escoles del 1600-1700 no eren així. El mestre ensenyava un per un mentre la resta d’alumnes feien altres activitats: tallers,... o senzillament perdre el temps. Els primers mestres de La Salle incorporen el concepte de leçon (lliçó). També van establir diferents nivells dins d’una mateixa aula, aquests nivells de treball responien al moment d’incorporació dels alumnes a l’escola.

El primer que es fa a l’escola és saber qui falta. El control de les absències i la preocupació del mestre per les raons per les quals un alumne s’absenta estava ben establert en les escoles de La Salle des del principi. S’establia l’encàrrec que algun company de tornada a casa preguntés sobre el company.
Comencem amb una reflexió. Començar el matí amb una estoneta dedicada a pensar en algun valor o alguna reflexió també es feia en aquelles primeres escoles. Llavors es feia uns instants de silenci. El mestre deia “recordem la presència de Déu”... es feia silenci... “Visca Jesús en els nostres cors” “Per sempre”.
Ensenyar en la llengua d’ús normal. Fins que La Salle va començar la seva tasca tothom aprenia a llegir a escriure en Llatí. En aquell moment el Llatí era una llengua ja morta. La Salle prepara i escriu material de lectura en llengua francesa: textos senzills, sil·labaris...
Un sil·labari és un cartell amb dibuixos que es refereixen a paraules...
Ma – me – mi – mo – mu
Càrrecs a la classe. Potser a la vostra classe teniu un encarregat d’això... un encarregat d’allò... Doncs bé, això també va començar a les primeres escoles de La Salle. Hi havia encarregats de repartir, de recollir, encarregat de mirar el rellotge i tocar el timbre, encarregat de posar tions a l’estufa de llenya...

Totes aquestes característiques i moltes més es troben recollides en una obra escrita el 1705 que es deia “Conduite des écoles” (Guia de les escoles). S’entén, segons el preàmbul que aquestes pràctiques ja es realitzaven i es van anar sistematitzant.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada